Jakie są cechy dobrej ramy w BMX?

Jakie są cechy dobrej ramy w BMX?

Kiedy kupujesz rower, są pewne cechy, na które powinieneś zwrócić uwagę. Powinieneś wziąć pod uwagę kąt główki ramy i geometrię, która może wpłynąć na sposób, w jaki się prowadzi, a także system mocowania siodełka. Powinieneś również zwrócić uwagę na grubość szprych, które wpływają na sposób prowadzenia roweru.

Geometria roweru BMX wpływa na prowadzenie

Geometria ramy ma kluczowe znaczenie dla prowadzenia roweru BMX, ponieważ decyduje o tym, jak szybko rower będzie się obracał. Kąt główki ramy w dużym stopniu wpływa na szybkość, z jaką rower może skręcać. Znajduje się ona około 90 stopni wyżej niż piasta przednia. Tradycyjnie, ramy BMX były projektowane z kątem główki ramy 74-76 stopni, ale trendy to zmieniły. Obecnie ramy BMX są dostępne z kątami główki ramy wynoszącymi 68-78 stopni. Niższy kąt oznacza wolniejsze sterowanie, ale lepsze śledzenie; wyższy kąt oznacza szybsze sterowanie.

Geometria główki ramy wpływa na prowadzenie poprzez zmniejszenie pionowego komponentu śladu mechanicznego. Taka geometria sprawia również, że kierownica jest bardziej stabilna. Krótki offset widelca oznacza również mniejszy przechył i bardziej stabilne sterowanie. Krótsze kąty główki i krótszy offset widelca również sprawiają, że pionowy element mechanicznego szlaku jest mniej wyraźny. Geometria roweru BMX jest ważna, ale należy pamiętać, że to tylko połowa sukcesu. Czytając recenzje rowerów, można zauważyć, że wielu recenzentów odnosi się do HTA, opisując właściwości jezdne roweru. Chociaż HTA nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na prowadzenie roweru, jest to czynnik decydujący.

Innym kluczowym czynnikiem wpływającym na prowadzenie jest rozstaw osi. Krótsze rozstawy osi mają zazwyczaj krótsze rury górne, co może skutkować szybszym prowadzeniem. Z drugiej strony, większe rozmiary ram mają bardziej strome górne rury, co wpływa na prowadzenie. Długość rury podsiodłowej w rowerze BMX wpływa również na wysokość dolnego wspornika.

Długość podłużnicy łańcucha jest również istotna. Krótsza rozwórka łańcucha ułatwia jazdę ręczną, natomiast dłuższa rozwórka łańcucha pozwala na łatwiejsze podskakiwanie. Dłuższa rozwórka łańcucha oznacza mniejsze prawdopodobieństwo uderzenia przedniego koła w stopy. Im dłuższa rozpórka łańcucha, tym ostrzejsze prowadzenie.

Na geometrię ramy ma również wpływ budowa ciała rowerzysty. Niektórzy uważają, że kształt ciała wpływa na prowadzenie, podczas gdy inni są bardziej zdezorientowani, jak wybrać odpowiednią pozycję kierownicy. Najlepsza równowaga między kształtem ciała a stylem jazdy jest kluczowa dla zadowolenia rowerzysty.

Kąt główki ramy wpływa na reakcję kierownicy

Kąt główki ramy BMX ma wpływ na reakcję kierownicy. Wyższy kąt główki ramy zapewnia płynniejsze sterowanie i mniejszy wysiłek ze strony rowerzysty. Niższy kąt główki ramy daje większą kontrolę i stabilność. Zmniejszy również ślad i zwiększy prędkość.

Dobra rama BMX ma kąt główki w zakresie od siedemdziesięciu do siedemdziesięciu pięciu stopni. Taki kąt ułatwia kolarzowi skręcanie bez pochylania się. Tłumi również uderzenia poprzez wygięcie widelców. Niski kąt główki ramy zapewnia większą stabilność podczas skrętu.

Kąt główki ramy wpływa również na ogólne wyczucie roweru. Wyższy kąt główki ramy przybliża przednie koło do rowerzysty. I odwrotnie, niższy kąt główki ramy umożliwia lepszą kontrolę nad kierownicą przy dużych prędkościach. Oba te czynniki należy wziąć pod uwagę przy wyborze nowych komponentów.

Kąt główki ramy bezpośrednio wpływa na reakcję układu kierowniczego. Wyższy kąt główki oznacza, że przednie koło łatwiej skręca i pozwala rowerzyście na wykonywanie bardziej technicznych trików. I odwrotnie, niższy kąt główki ramy daje rowerzyście więcej miejsca z tyłu i zapewnia lepsze prowadzenie przy dużych prędkościach.

Kąt główki rury jest jedną z najważniejszych rzeczy w prowadzeniu BMX. Decyduje on o tym, jak bardzo rowerzysta jest narażony na utratę przyczepności i skręty kół. Jest to również ważna kwestia przy wyborze ramy. Ważne jest również, aby wybrać odpowiedni rozmiar. Jeśli jesteś wysoki, możesz preferować dłuższą ramę, podczas gdy niżsi jeźdźcy mogą chcieć krótszej.

Długość wspornika kierownicy również odgrywa dużą rolę w reakcji na sterowanie. Im dłuższy wspornik, tym większy ciężar spoczywa na przednim kole. Długi wspornik daje taki sam ogólny zasięg jak krótki wspornik, ale spowalnia reakcję przedniego koła. Dłuższy wspornik jest lepszy do jazdy na długich dystansach. Podobnie, rama z krótkim wspornikiem będzie miała taki sam zasięg jak rama z długim wspornikiem.

Rowery Freestyle BMX używają grubszych zestawów szprych

Rowery BMX są dostępne w różnych kształtach i rozmiarach. Większość rowerów jest zorientowana na flatland, co oznacza, że nie są one przeznaczone do szlifowania i skakania ramp. Zamiast tego, riderzy flatland spędzają więcej czasu na doskonaleniu swoich trików na płaskich powierzchniach, takich jak chodnik. Rowery flatland charakteryzują się krótszymi rurami górnymi, cieńszymi szprychami i lekkimi stalowymi ramami.

Chociaż rowery BMX są dostępne w wielu konfiguracjach, rowery freestyle mają zazwyczaj grubsze szprychy. Charakteryzują się innym przełożeniem, co sprawia, że łatwiej jest na nich pedałować z pełnego zatrzymania. W rowerach freestyle’owych kładzie się nacisk na krótkie odcinki szybkiej jazdy, a nie na stałą prędkość.

W celu uzyskania lepszego przyspieszenia, rowery BMX typu freestyle posiadają mniejszą obręcz łańcucha. Mniejsza tarcza i zębatka zapewniają również lepszy prześwit, ułatwiając wychodzenie z trików i wjazd na wertepy. W rowerach freestyle’owych stosuje się krótsze korby, natomiast w rowerach wyścigowych wyższe korby.

Większość rowerów BMX używa ram stalowych. Ten materiał jest bardziej wytrzymały i zdolny do wytrzymania dużych uderzeń podczas jazdy. Chociaż rowery stalowe są cięższe, można je łatwo naprawić. Są też zazwyczaj tańsze niż ich karbonowe odpowiedniki. Ich kierownica jest również wyższa, co poprawia kontrolę i prowadzenie. Dla zapewnienia optymalnej wytrzymałości, rowery stalowe mają grubsze zestawy szprych. Są również bardziej komfortowe, ponieważ zmniejszają nacisk na ciało rowerzysty.

Niektóre rowery freestyle mają grubsze zestawy szprych i cięższą stalową ramę. Mogą być wyposażone w tylne hamulce lub bez nich. Są też lżejsze od rowerów ulicznych i zwykle używają cieńszych opon typu slick z bieżnikiem. Istnieją również modele z ramą aluminiową i cieńszymi zestawami szprych.

W rowerach BMX typu Freestyle stosuje się grubsze osie kół. Są one tworzone z myślą o tym, aby były szybsze niż rowery szosowe. Oprócz tego ich ramy są zazwyczaj bardziej wytrzymałe. Główną ramę tych rowerów można łatwo zmodyfikować, aby dodać do nich akcesoria i farby. Rowery te najczęściej można spotkać w skate parkach, gdzie są używane przez młodzież i innych jeźdźców.

Street BMX rowery są wytrzymałe i pochodzą z różnych specjalnych projektów. Niektóre mają nawet hamulce do skakania po luźnych nawierzchniach. Rowery te mają również szerszą kierownicę. Sport BMX zyskał na popularności i te rowery są zbudowane do skoków. Wiele rowerów do skoków ma szerszą kierownicę, co daje im większą kontrolę na różnych wymagających trasach.

Rama YESS MX-Y posiada system belt drive ready seat stay

Rama YESS MX-Y jest pierwszą z nowej generacji ram wyścigowych BMX, wyposażoną w system belt drive ready seat stay. System ten eliminuje potrzebę usuwania linki łańcucha w celu zainstalowania napędu pasowego. Jest ręcznie budowana w Kanadzie, przy użyciu stopu aluminium dla wytrzymałości i sztywności, i zawiera mocowanie hamulca tarczowego. Rama posiada również 1,5-calowy stożkowy headset dla optymalnej sztywności.

MX-Y jest wyposażony w napęd pasowy, więc jest kompatybilny z napędem pasowym Gates. Rama dostępna jest w rozmiarach expert, xl, pro. Jej cena detaliczna (MSRP) wynosi 850 dolarów.

Podobne tematy

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *