Jak wymienić kierownicę w BMX

Jak wymienić kierownicę w BMX

Jeśli kierownica twojego roweru BMX jest w złym stanie, czas ją wymienić. Na szczęście nie jest to tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić jest przyjrzenie się wspornikowi i kierownicy. Czy są one wyśrodkowane? Jeśli nie, być może trzeba będzie lekko wyregulować pręty lub nawet całkowicie je wymienić.

Upsweep

Jeśli rozważasz wymianę kierownicy na nowy projekt, będziesz chciał rozważyć upsweep, czyli kąt, pod którym uchwyt pręta wygina się w górę. Większość kierownic ma niewielki upsweep, ale niektórzy rowerzyści wolą mieć większy upsweep. Wielkość upsweepu zależy od preferencji kolarza, pozycji nadgarstka i sposobu jazdy. Jeśli upsweep jest zbyt duży, może spowodować problemy z nadgarstkiem i sprawić, że duże spadki będą bardziej bolesne.

Upsweep to pomiar kąta, pod jakim kierownica odchyla się od wspornika. Backsweep jest przeciwieństwem upsweep i pomaga kontrolować rower poprzez zmniejszenie obciążenia nadgarstków i dłoni. Upsweep jest ważną cechą dla rowerzystów BMX i należy ją rozważyć przed wymianą obecnych barów.

Oprócz upsweep’u, kierownice są również dostępne w różnych szerokościach. Możesz użyć przekładek, aby poszerzyć lub zwęzić kierownicę w zależności od swoich preferencji. Ponadto możesz wybierać spośród różnych wysokości, aby dostosować kierownicę do swoich potrzeb.

Wymieniając kierownicę, wybierz tę, która jest najwygodniejsza dla Twoich rąk. Będziesz potrzebował kierownicy, która jest zarówno wygodna, jak i mocna, więc musisz się upewnić, że jest ona prawidłowo dopasowana. Na przykład, jeśli musisz wymienić kierownicę z powodu jej złamania, rozważ dwuczęściową kierownicę. Dwie części pomogą Ci lepiej uchwycić kierownicę.

Pozycja poprzeczki

Wymieniając kierownicę w BMX, powinieneś wziąć pod uwagę następujące pomiary. Drop: Pionowa odległość od szczytu kierownicy do najgłębszego zgięcia. Drop 125mm lub mniej jest płytki, 128,5mm jest średni, a 128mm lub więcej jest głęboki. Upsweep: Kąt nachylenia barów względem wspornika (zwany “hakami”), waha się od 0 do 3 stopni, w zależności od preferencji kolarza. Backweep, czyli kąt w górę, zmniejsza obciążenie nadgarstków i ustawia stawy dłoni i nadgarstków w bardziej naturalnej pozycji.

Ułożenie dłoni: Ułożenie dłoni może wpływać na reakcję układu kierowniczego. Na przykład, węższa postawa zmniejsza dźwignię, co powoduje, że kierowanie jest chwiejne i nieregularne. Z drugiej strony, szeroki uchwyt zwiększa stabilność i zmniejsza nacisk na szyję i ramiona. Jeśli nie jesteście Państwo pewni co do ułożenia dłoni, powinniście skonsultować się z doradcą rowerowym lub wykwalifikowanym mechanikiem. Ułożenie rąk zależy również od kształtu kierownicy. Osoby o małych dłoniach powinny zacząć od kierownic, które sięgają zaledwie kilka centymetrów poniżej nadgarstków. Szersza pozycja będzie łatwiejsza do utrzymania podczas jazdy, natomiast wąska pozycja może być bardziej aerodynamiczna.

Wymieniając kierownicę, nie zapomnij wyregulować wspornika, aby skorygować nową pozycję. Śruby wspornika należy dokręcić kluczem imbusowym w taki sam sposób, jak śruby kierownicy. Nie należy jednak zbyt mocno dokręcać śrub wspornika. Ważne jest, aby wyregulować śruby wspornika w celu uzyskania właściwego kąta nachylenia kierownicy.

Zgniecione lub zdarte kierownice

Zgnieciona lub zdarta kierownica nie jest przyjemnym doświadczeniem dla każdego rowerzysty BMX. Śruby mocujące kierownicę do roweru są wykonane z wysokiej jakości materiałów i zostały zaprojektowane tak, aby pozostały mocno osadzone na rowerze podczas jazdy. Jeśli ulegną one zerwaniu lub pęknięciu, pierwszym krokiem do ich naprawy jest zdjęcie wspornika i wyczyszczenie uchwytów. Ważne jest również wytarcie środka kierownicy do czysta.

Zgnieciona lub zdarta kierownica w rowerze BMX jest zazwyczaj wynikiem złego ustawienia wspornika lub kierownicy. Problemy te mogą spowodować utratę kontroli przez rowerzystę, zwłaszcza jeśli rower jest skierowany do przodu. Na szczęście prosta naprawa może sprawić, że ten problem zniknie.

Luźna kierownica w rowerze BMX może spowodować, że rower będzie się poruszał po skoku. Słaby kontakt pomiędzy wspornikiem kierownicy a kierownicą może być spowodowany przez wióry farby. Innym problemem mogą być zbyt mocno dokręcone płyty czołowe wspornika, co zmniejsza przyczepność wspornika.

Aby naprawić ten problem, możesz spróbować wyłożyć kierownicę metalową kratownicą lub dwiema płaskimi deskami, umieszczonymi po obu stronach kół. Upewnij się, że kierownice są napięte i równe, i użyj taśmy mierniczej, aby zmierzyć odległość między tymi dwoma powierzchniami. Milimetry nie są powodem do niepokoju, ale duża różnica może spowodować, że baton będzie asymetryczny.

Owalne kierownice

Owalne kierownice w rowerach BMx mogą być niezwykle niebezpieczne i nie do uratowania. Kierownica roweru BMX powinna mieć okrągły środkowy punkt styku, co jest kluczowe dla prawidłowego prowadzenia roweru. Istnieją dwa główne typy kierownic BMX: dwuczęściowe i czteroczęściowe. Oba rodzaje różnią się nieco sposobem mocowania do roweru, ale oba mają ten sam cel i bezpieczeństwo.

Sprawdzanie kierownic BMX jest niezbędne, aby upewnić się, że są one szczelne i bezpieczne. Luźny lub uszkodzony wspornik kierownicy może powodować poruszanie się kierownicy i duże obciążenie dla rąk. Dodatkowo, źle zaprojektowany wspornik może spowodować owalność kierownicy, przez co stanie się ona mniej bezpieczna.

Kolejną ważną cechą kierownicy BMX jest jej wysokość. Jeśli jesteś wysokim zawodnikiem, będziesz potrzebował specjalnych kierownic, które mają rozpórki, aby podnieść kierownicę. Z drugiej strony, jeśli jesteś niski, wystarczy Ci kierownica, która znajduje się w talii i nie jest zbyt wysoka.

Kierownice aero firmy OneUp mają środkowy segment, który ma 35mm średnicy i szybko zwęża się w kierunku wspornika. Wspornik ma średnicę 22 mm, a uchwyty i elementy sterujące znajdują się pod nim. Zastosowanie tego kształtu zwiększa pionową podatność i sztywność kierownicy odpowiednio o 21% i 28%.

Radełkowanie

Radełkowanie kierownicy poprawia przyczepność. Radełkowanie na kierownicy zaciska ją na wsporniku, zmniejszając powierzchnię, która może się wyślizgnąć z uchwytu. Dodatkowo, radełkowanie zwiększa przyczepność butów.

Radełkowanie jest częstą cechą kierownic BMX. Radełkowanie ma często szerokość 1/2 cala i jest zaprojektowane tak, aby poprawić przyczepność. Radełkowanie jest cechą stosowaną podczas procesu produkcyjnego. Należy jednak pamiętać, że radełkowanie ma swoje wady.

Niektóre kierownice BMX są wykonane z bardzo grubej stali. Są one znane jako “Super Tough” kierownica. Są one wykonane z 4130 chromoly i posiadają głębokie radełkowanie, które zapobiega ślizganiu się kierownicy. Kierownice te są dostępne w wersjach o wysokości 9 i 9,5 cala.

Szerokość kierownicy ma również wpływ na odczucia związane z jazdą na rowerze. Wąska kierownica jest mniej wygodna niż szersza. Z tego powodu producenci rowerów zazwyczaj produkują kierownicę szerszą. Jeżeli do węższego roweru potrzebny jest węższy pręt, łatwiej jest go przyciąć.

Kierownice poddane obróbce termicznej

Istnieje kilka korzyści z kierownic poddanych obróbce termicznej w BMX. Metal poddany obróbce cieplnej jest mniej podatny na zginanie i łamanie niż bardziej miękki materiał. Sprawia również, że materiał jest bardziej wytrzymały poprzez stworzenie mocniejszego połączenia. Nie gwarantuje to jednak, że kierownica nie złamie się lub nie wygnie.

Przy wyborze kierownicy ważny jest jej kształt, materiał i ogólna konstrukcja. Zakrzywiona poprzeczka daje rowerzyście lepszy prześwit na kolana, a sztywniejsza poprzeczka oferuje lepszą ogólną wytrzymałość. Niektóre kierownice mają owalną rurkę poprzeczną dla zwiększenia odporności na wgniecenia. Kierownica Federal Drop 4pc jest klasycznym przykładem kierownicy poddanej obróbce cieplnej. Mają solidną czteroczęściową konstrukcję wykonaną z prostej, obrabianej cieplnie stali 4130 i wzmocnioną poprzeczkę. Dostępnych jest kilka różnych kształtów i kolorów kierownic, a także czyste logo. Kierownica

Chromoly to kolejna świetna opcja. Są one wykonane w 100% z obrabianego termicznie, ale obrabianego chromu. Chromoly jest niezwykle wytrzymałym materiałem i nie złamie się łatwo. Materiał poddany obróbce cieplnej pomaga również w trwałości. Pręty poddane obróbce cieplnej lepiej zachowują swój kształt i nie są podatne na zginanie.

Wybór odpowiedniej kierownicy do roweru BMX to kluczowa decyzja. Właściwa kierownica może zmienić sposób jazdy i sprawić, że rower będzie lepiej się prowadził. Source BMX sprzedaje kierownice do rowerów BMX na całym świecie. Kierownica Broc Raifrod wykorzystuje ten sam kształt co popularna kierownica Odyssey Lumberjack XXL, ale jest węższa o szerokości 29 cali i niższym backsweepie 10 stopni.

Podobne tematy

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *